Damn Snotty-nosed Kid

Det här inlägget är "tillägnat" alla bortskämda barn där ute i världen och alla de som klagar på de bortskämda barnen.

Jag är vad många skulle klassa som bortskämd. Jag får i princip dagligen höra av någon att jag är bortskämd. Vad f*n vet ni om det? Står det i pannan att jag är bortskämd? Att mina föräldrar har värsta fancy jobben med äckligt stora löner per månad? Nu har de inte något av det och därför undrar jag vad man bygger sina fördomar på då. Vad är det som gör att man säger att någon är bortskämd? Och ja, jag erkänner, jag är bortskämd. Jag är mycket väl medveten om det, men allt är relativt! Jag är bortskämd om man jämför med en hel del vänner här i Göteborg men i Stockholm tillhör jag nog det "vanliga".

Visst är det skönt att vara bortskämd, att få ganska mycket serverat, få saker man pekar på ganska ofta. Men det är inte alltid en dans på rosor bara för att man är bortskämd. Ibland är det just det som blir problemet, man tror att någon annan ska göra allt åt en. Och nu får säkert någon som läser detta damp och tänker "Men bortskämda jä*la unge!". Ja, jag får det verkligen att låta som att det är jobbigt att vara bortskämd, inte sant? Men nu kommer den mänskliga sidan av mig fram. Jag läste min kusins blogg igår (nu undrar min syster vilken kusin jag syftar på, fråga om du undrar!). Åter till min kusin, hon skrev "det visade sig att lilla duktiga "Fiffi" fått VG på provet, så här sitter jag, nöjd och glad och hoppas på att pappa kommer ge mig en plugg-bonus på kontot."

Förlåt men denna mening äcklar mig. Kusin, du vet att jag verkligen älskar dig, det gör jag! Men du är fruktansvärt äckligt bortskämd. Varför i hel*ete ska du ha betalt för ett VG!? Ett VG är vad jag kräver av mig själv när det gäller alla ämnen. La du märke till, JAG kräver av MIG SJÄLV. Du gör bra ifrån dig i skolan för att få betalt(?). Då undrar jag, varför går du ens i skolan om det inte är för din egen skull? Och hur kommer det gå när gymnasiet är slut och du inte längre får betalt av pappa när du gjort bra ifrån dig på jobbet? Ja visst, du får en lön, men det får du nu också. En "lön" från CSN. Som sagt, jag älskar dig kusin vitamin, men fy fan, sluta vara så bortskämd och börja bli lite mer självständig. Du går i skolan för din egen skull, för att du ska kunna få ett jobb som du förhoppningsvis trivs med. Du går inte i skolan och skriver VG-prov/uppsatser för att få "plugg-bonus" av pappa. Ger du din pappa en "jobb-bonus" när han har varit duktig på jobbet eller?

Och nu tänker säkert åtminstone någon av er "Men det här går inte ihop någonstans!?". Men jo, det gör det. Sedan jag flyttade hit har jag blivit mindre bortskämd (helt ärligt, jag ljuger inte för att få det hela att låta bra). Jag har insett hur bra jag har det, hur jobbigt och "dåligt" vissa av mina vänner har det, hur lite jag uppskattade all min bortskämdhet när jag var omringad av bortskämda snorungar. Livet handlar inte om bortskämdhet, och jag måste förtydliga, bortskämdhet är inte något positivt, det är för mig ett bevis på svaghet. Man klarar inte av att ta hand om sig själv (även om man bor hemma ska man klara av att ta hand om sig själv åtminstone till en viss del). Bortskämd klingar bara negativt. Jag hoppas att det bara handlar om en tillfällighet och att du snart inser att pappa inte alltid kommer finnas där och betala för dig.

Kommentarer
Postat av: Johan

jag håller helt med om det första och halva andra stycket..

2008-11-23 @ 12:25:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0