Trailer trash & dyra kursböcker?

Bussresor är bland det bästa jag vet. Ja, det låter helt sjukt men erkänn att det ibland är så fruktansvärt roligt att lyssna på någons diskussion/berättelse/roliga historia på bussen?! Igår när jag skulle hem från stan satt det en kille och en tjej som förmodligen var hans flickvän bakom mig. Hans dialekt klingade inte så mycket göteborgska och min iPod hade slut på batteri så det var väl egentligen därför som jag började lyssna på deras samtal. Killen var en fruktansvärd pratare, det tog aldrig slut på varken ord eller samtalsämnen och ibland trodde jag att han skulle tuppa av för att han pratade på så mycket att jag trodde att han glömt att man behöver andas. 

Några hållplatser efter Chalmers kliver två kompisar till honom på bussen och det blir ännu mer babbel(!) Babblaren började berätta hur smart han var eftersom han köpte begagnade kursböcker vilket gjorde att han hade sparat 2000 spänn på sitt senaste inköp. Och ja, kursböcker är svindyrt och det i sin tur är absurt med tanke på att samhället behöver välutbildade människor, det vet nog alla, men att en diskussion om kursböckers pris och hur man gör dem billigare, vem man ska köpa dem av osv. är ett intressant samtalsämne på väg till en fest på en lördagskväll hade jag däremot inte en aning om! Men tro inte att det slutade där! Jag fick även en hel del info om, jag citerar "Chalmers ökände Trailer-Trash", ja just det, husvagnsskräp. Han hade tydligen bott i en husvagn på Lisebergscampingen några veckor i början av terminen och därav fått sitt rara smeknamn. Stackars människa - det är dyrt att plugga och skaffa sig en framtid. Och inte nog med det så ska man stå ut med ett sådant smeknamn. Det var för övrigt till husvagnsskräpet som de skulle på fest.

Det är märkligt vad mycket information man kan få genom att bara lyssna på någons samtal på bussen, man behöver inte ens vara en del av ett samtal för att veta lite för mycket. Man kanske ska tänka på det i fortsättningen. . . fast å andra sidan, om alla skulle börja tänka så, så blir det ju inga fler roliga tjuvlyssnanden på bussen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0